Heb jij een eigen bedrijf of werk je bij een organisatie die het lastig vindt om in te spelen op de behoeftes, wensen en verwachtingen van klanten of je doelgroep? Het is van groot belang dat je producten en diensten altijd aanslaan bij je klanten. Door innovatief te zijn ga je tevens met je tijd mee en blijf je je doelgroep verrassen. Het bedenken van nieuwe ideeën kan lastig zijn. Daarom is het essentieel om van tevoren te bepalen met welk doel je bijvoorbeeld wilt innoveren in je organisatie. Design thinking is een methodiek die zich richt op het genereren van de beste ideeën door middel van een goede probleemanalyse. Wil je weten wat deze methodiek voor jou en je organisatie kan betekenen? Lees dan snel verder.

Concepten bedenken die je daadwerkelijk toepast

Bij design thinking is het belangrijk dat je ideeën genereert die daadwerkelijk tot uitvoering zullen komen. Hoewel men bij de naam doet vermoeden dat design thinking een ‘visueel denken’ is, heeft het voornamelijk te maken met het creëren van concepten die echt worden toegepast en uitgevoerd in de praktijk. Hierbij is het essentieel om uit je comfort te durven gaan en hierbij geen blad voor je mond te nemen, maar een post-it waar je je ideeën opschrijft. Er zijn geen grenzen, dus durf uit je comfort zone te gaan. Door echt out-of-the-box te stappen zal je tot concepten komen waar je van tevoren wellicht nooit aan had gedacht. Dit leidt echter wel tot de beste innovaties voor je organisatie en zo weet jij je doelgroep te verrassen.

Baken geen grenzen af met design thinking

Zorg dat ieder teamlid zich op zijn of haar gemak voelt zodat de methodiek design thinking haar vruchten afwerpt voor je organisatie. Met welk doel zit jij deze methodiek in voor je bedrijf?